Om Marked for Musikk

Marked for Musikk er Norges største årlige visningsarena, hvor profesjonelle artister presenterer konserter tilpasset et ungt publikum (0–18 år). I løpet av to innholdsrike dager får konsertarrangører muligheten til å oppleve, vurdere og booke kvalitetskonserter som treffer denne målgruppen.Målet er enkelt, men viktig: Å gi flere barn og unge muligheten til å oppleve levende musikk av høy kvalitet. Marked for Musikk sikrer dette ved å være en effektiv møteplass for arrangører fra kulturhus, festivaler og Den kulturelle skolesekken – der de kan oppdage og knytte til seg artister og konserter som passer for unge publikummere. Men Marked for Musikk handler ikke bare om konsertene. Det er også en viktig arena for fagfolk og artister til å utveksle erfaringer, dele kunnskap og bygge nettverk.

Siden oppstarten i 2010 har arrangementet vært et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune, Larvik kommune og Kulturtanken. I 2016, 2021 og 2024 samarbeidet vi også med Jeunesses Musicales International om å være vertskap for YAMsession – den internasjonale versjonen av Marked for Musikk.

2024 ble et spesielt år, da arrangementet for første gang ble flyttet ut av Larvik. Som Europeisk kulturhovedstad var Bodø en perfekt vert, og vi grep muligheten til å ta Marked for Musikk dit. Nordland fylkeskommune og Bodø kommune tok oss imot med åpne armer og sørget for et vellykket arrangement – både for Marked for Musikk og YAM Session. Når vi nå vender tilbake til Larvik, tar vi med oss verdifulle erfaringer og inspirasjon fra Bodø. Opplevelsene der har gitt oss nyttige innspill som blir med oss inn i årets Marked for Musikk. Vi ser frem til å ønske alle velkommen til en ny, spennende utgave!