PANELSAMTALE – HVORDAN LYKKES MED BARNEKONSERTER I LIVEMARKEDET?

Se opptak av panelsamtalen her

 

Hva er suksessfaktorene til konsertarrangører og musikere som lykkes med barnekonserter i det åpne markedet? 

De siste ti årene har stadig flere konsertarrangører opprettet et tilbud for barn og ungdom. Kulturhus, festivaler og konsertarrangører over hele landet har månedlige konserter, noen hver eneste uke. Etterspørselen er der. Likevel sliter mange arrangører med å opprettholde tilbudet på det nivået de ønsker. For hvordan betale anstendige honorarer når publikum forventer lav billettpris? Og hvor finner man de gode produksjonene?

Vi har samlet et panel av utøvere og arrangører som har valgt ulike strategier i livemarkedet for barn. Har de noen gode tips som andre arrangører, utøvere, produsenter og kulturarbeidere kan ta med seg hjem?

Moderator: Ingvild Amdahl Myklebust, Østafjelske kompetansesenter. Ingvild er daglig leder i Østafjelske kompetansesenter for musikk (ØKS), som jobber for profesjonalisering og kompetanseheving i musikklivet. Hun har bakgrunn fra journalistikk, festivaler, kulturinstitusjoner og -forvaltning, og kjenner barnemusikkfeltet godt både fra medie- og arrangørsiden.

Panelet:

Henriette Larsen er daglig leder for Miniøya. Som leder for Norges største barnefestival vet hun alt om viktigheten av å treffe blink – både i program, søknadsarbeid, sponsoravtaler, markedsføring og utvikling av nye konsepter.

 

Rasmus Rohde driver barnemusikkbandet Rasmus og Verdens Beste Band, som har blitt tildelt tre Spellemannpriser. Han sier han bruker like mye tid på søknadsskriving som på musikken, og har lang erfaring i å utvikle og skreddersy konsepter for å treffe ulike typer oppdragsgivere i konsertmarkedet.

 

Tine Hvidsten er prosjektansvarlig for Konsertforeninga, som har arrangert konsertserien Blårollinger i Oslo siden 2007. Hun har bred arrangørerfaring fra bl.a. Nasjonal Jazzscene, Kongsberg Jazzfestival og nyMusikk. I Blårollinger står Tine for alt fra booking og søknadsarbeid til dørsalg og vaffelsteking.

 

Linn Silje Jarness Rohdin er koordinator og produsent for Interkultur og Union Scene for barn, som har hatt ukentlige barnearrangementer i 15 år uten offentlig støtte. Oppskriften er en samarbeidsmodell der ulike organisasjoner og fagmiljøer sikrer bredde og kvalitet – og sprer den økonomiske risikoen.